ترک اعتیاد «شیشه» طی ۲ هفته غیر ممکن است
موسسه تحول,زندگی,امید
مرکز اقامتی سم زدایی میان مدت مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک
درباره وبلاگ


موسسه تحول,زندگی,امید با تمام وجود و در نهایت افتخار آمادگی دارد در زمینه مشاوره و بستری و درمان عزیزان در عذاب شما خدمتی صادقانه ارائه دهد.. تلفن جهت مشاوره: ــــ09127339160 ابراهیم ابراهیمی

پيوندها
کرونا - سالنامه سلامت
عـکس و مطالب توپ
کمک به نیازمندان ایران زمین
Shad90
خودروهاي رويايي
صد در صد داغ
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه تولدی نو و آدرس tavalodinow.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 32
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 236
بازدید کل : 80527
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1



نويسندگان
مرتضی عربي

آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
پنج شنبه 27 بهمن 1398برچسب:, :: 14:28 :: نويسنده : مرتضی عربي

 

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، شهرام نادری در یازدهمین همایش علمی - کاربردی پزشکان عمومی سراسر کشور در سالن همایش‌های میلاد اظهار داشت: در حدود 7 تا 8 سال اخیر مواد مخدر صنعتی در کشور رواج یافته و در گذشته به دلیل گرانی شیشه معتادان کمتر از این ماده استفاده می‌کردند ولی متاسفانه با ابتکار یک قاچاقچی در تغییر فرمول تهیه شیشه این ماده مخدر صنعتی ارزان و مصرف آن در کشور که عوارض بسیار سنگینی نیز دارد رواج یافت.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد به شیشه آسیب‌ بیشتری به خانواده‌ها می‌رساند افزود: درمان اعتیاد شیشه در دنیا از قدمت زیادی برخوردار نیست و با توجه به تعداد اندک معتادان در غرب اغلب نتایج پژوهش‌ها در این زمینه متضاد است.

نادری با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که در این زمینه به دلیل دارا بودن بیماران بسیار در حوزه اعتیاد می‌تواند نقش مهمی در پژوهش‌ها داشته باشد گفت: شیشه به صورت خوراکی، تدخین، انفیه و تزریق مصرف می‌‌شود ولی به دلیل اثر بیشتر مصرف شیشه به صورت تدخین معتادان بیشتر از این روش و پالپ استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: ماده تریاک اگر به صورت خوردن مصرف شود اثر بیشتری دارد ولی شیشه بر اثر خوردن اثر کمتری دارد اما به دلیل اینکه افراد در ایران از ترس خانواده نمی‌توانند این ماده را بکشند به سمت خوردن آن روی آورده‌اند.

نادری با بیان اینکه اغلب افراد در آغاز مصرف شیشه احساس سرخوشی دارند افزود: از علائم دیگر مصرف شیشه پرحرفی، ایجاد هیجانات لحظه‌ای به مدت کوتاه است و این افراد حس می‌کنند که در اجتماع جسور و اجتماعی‌تر شده‌اند و معتقدند حس‌های پنجگانه آنان به خوبی کار می‌کند.

 

اثرات مصرف مواد

این کارشناس ترک اعتیاد تصریح کرد:‌ به دلیل سرخوشی ثانیه‌ای به خصوص در مصرف کوکائین، افرادی هستند که حتی در یک روز چندین میلیون هزینه مصرف کوکائین برای به دست آوردن آن لحظه سرخوشی ثانیه‌ای می‌‌کنند.

نادری ادامه داد: بی‌خوابی، کاهش اشتها، پرخاشگری، شکاک شدن، بدبینی، انجام حرکات تکراری و چندین روز نخوابیدن از علائم مصرف شیشه است و فرد بعد از مدتی متوجه می‌شود که هر چه مصرف می‌کند دیگر آن ماده شیشه تاثیری بر وی ندارد و مجبور به خوابهای عمیق و طولانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف شیشه در وهله نخست باعث افزایش اثرات جنسی می‌شود و این مباحث در فکر فرد تداعی می شود گفت: این افراد با احساسی که به دست می‌آورند پس از مصرف شیشه خود را از بیماریهای ایدز مصون دانسته و بر اثر این مباحث خطر رفتارهای جنسی نامتعارف در این افراد نیز بیشتر می‌شود.

نادری بیان داشت: البته افزایش رغبت به مسائل جنسی در فرد مصرف کننده شیشه بعد از مدتی متوقف شده و بعد از مدتی به طور کامل مسائل جنسی در فرد کاهش می‌‌یابد.

وی با اشاره به مهمترین عوارض کوتاه‌مدت مصرف شیشه ادامه داد: سرخوشی، تحریک‌پذیری، اضطراب، بی‌قراری، افزایش ناگهانی ضربان قلب، از دست دادن هوشیاری، پارگی زبان، سرگیجه، ساییدن دندان، درد قفسه سینه و هزیان‌های شنوایی که در معتادان ایرانی نیز بیشتر است از عوارض کوتاه‌مدت مصرف شیشه است.

نادری اظهار داشت: درمانهای غیردارویی در زمینه ترک و درمان بیماران معتاد به شیشه موثر است ولی باید افراد و خانواه‌ها آگاه باشند که ترک شیشه دارای مراحل مختلفی از جمله آموزش، مرحله ماه عسل و مرحله دیوار را دربر می‌گیرد.

ماه عسل ترک اعتیاد

 

وی تصریح کرد: ‌در مرحله نخست فرد ترک کننده شیشه یک، تا دو هفته دچار ناراحتی، پرخوابی، پرخاشگری و افسردگی می‌شود و در دوره ماه عسل این مشکلات برطرف می‌شود ولی افراد و خانواده‌ها باید آموزش ببینند که پس از گذشت یک تا 2 هفته که ناراحتی‌ها و سختی‌ها برطرف می‌شود و فرد وارد ماه عسل می‌شود به معنای ترک اعتیاد کامل شیشه نیست زیرا معتاد وارد مرحله دیوار می‌شود.

مرحله دیوار

 

نادری ادامه داد:‌ در مرحله دیوار که می‌تواند تا 6 ماه نیز زمانبر باشد فرد دچار بی‌حالی، بی‌خوابی در شب‌ها و پرخوابی در روزها می شود و از چیزی لذت نمی‌برد و این مرحله نیز طولانی بوده و فرد متأسفانه نمی‌تواند این بی‌حالی‌ها و عدم لذت خود را تحمل کند و به استفاده مجدد شیشه روی می‌آورد.

 

ترک اعتیاد حداقل ۶ ماه زمان می‌خواهد

وی با اشاره به اینکه به فردی می‌توان گفت که بیماری اعتیاد شیشه را ترک کرده است که حداقل حدود 6 ماه از ترک وی گذشته باشد افزود: به خانواده‌‌ها و افراد باید آموزش داده شود که ترک اعتیاد شیشه در مدت یک تا ۲ هفته امکانپذیر نیست و همکاران ما نیز نباید در زمینه ترک افراد معتاد به نوع مواد، چگونگی مصرف، تاریخچه پزشکی و به بیماریهای دیگر فرد توجه کنند.

 

انکار اعتیاد

نادری اظهار داشت: خانواده‌ها وقتی افراد معتاد را برای ترک به کلینیک‌ها می‌آورند معتاد به هیچ عنوان اعتیاد خود را قبول نکرده و آن را انکار می‌کند و عنوان می‌کند که خانواده با وی دشمن است بنابراین در مورد این مسائل باید دقت بیشتری انجام شود.

وی به علائم دیگر افراد مصرف کننده شیشه از جمله گشادی مردمک چشم و واکنش نشان دادن به نور و همچنین انجام حرکتهای تکراری، تکلم سریع، نشستن و راه‌رفتن مکرر، افزایش فشار خون، تعریق کف دست و صورت، بدبینی و شکاک شدن اشاره کرد و افزود: برخی از این علائم در زمان کوتاه مدت یا بلندمدت رخ می‌دهد و اگر کسی نیز به اعتیاد خود اقرار نکند می‌تواند با این علائم و انجام آزمایش شیشه به موضوع اعتیاد آن پی برد.

وی بیان داشت: کسی که شیشه مصرف می‌‌کند باید مباحث درمانهای غیردارویی نیز از جمله مشارکت خانواده‌ها بر روی وی صورت پذیرد.

نادری در ادامه به درمان‌های دارویی از جمله داروها با اثرات محرک و داروهای انتاگونیستی اشاره کرد و گفت: در این زمینه داروهایی که  جلوی عوارض و اثرات شیشه را می‌گیرد و در نهایت داروهایی که باعث می‌شود مواد کمتری در مغز افراد اثر کند در زمینه درمانهای دارویی رواج دارد.

 

واکسن‌هایی برای کاهش اثر شیشه بر مغز

این کارشناس حوزه ترک اعتیاد ادامه داد: متاسفانه استفاده از داروهای گروه یک از جمله داروها با اثرات محرک اغلب مانند متادون‌ها اعتیادآور است و گروه چهارم نیز در مراحل اولیه پژوهش هستند زیرا هم اینک واکسن‌هایی در حال ساخت است تا تاثیر شیشه را در مغز کاهش دهند.

 

افزایش خطر خودکشی بعد از ترک شیشه

وی همچنین به درمان با داروهای ضداضطراب، خواب‌آور و آرامبخش نیز که بیش از 2 هفته نباید استفاده شود اشاره کرد و افزود: این مسئله به آن دلیل است که فرد معتاد به این مواد اعتیاد پیدا نکند. زیرا افسردگی در بیماران معتاد به شیشه بسیار شایع است و حتی مصرف این داروها برای یک دوره طولانی بعد از ترک خطر خودکشی را برای مصرف کنندگان مت‌آمفتامین زیاد می‌کند.

نادری با اشاره به اینکه افزایش تجویز برخی داروها که با مصرف شیشه همراه می‌شود بسیار خطرناک است افزود: استفاده از داروهای ضدافسردگی مانند یپیرامین در افرادی که افسرده هستند در صورتی که اختلال شخصیتی نداشته باشند تاثیر و جواب بهتری می‌دهد و در مجموع برای درمان در این زمینه 40 تا 50 دارو وجود دارد که آگاهی پزشکان در این زمینه بسیار الزامی است.

نادری با تشریح تخصصی دیگر داروها برای درمان و ترک بیماری اعتیاد خاطرنشان کرد: برای برطرف شدن دندان‌قروچه می‌توان مقداری منیزیم تجویز کرد.

نظام پزشکی برای بازآموزی به پزشکان محدودیت دارد

در ادامه یازدهمین همایش علمی و کاربردی پزشکان عمومی سراسر کشور، علی یزدانی، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی کشور در سخنرانی کوتاهی اظهار داشت: بار مهم حوزه سلامت جامعه بر دوش پزشکان عمومی کشور است.

وی افزود: در این زمینه اجرا و برگزاری این گونه همایش‌ها تاثیر بسزایی در ارتقای دانش پزشکان عمومی با ارائه برنامه‌های بازآموزی دارد ولی متأسفانه در مسئله بازآموزی با محدودیت‌های قانونی وزارت بهداشت مواجه هستیم.

یزدانی با اشاره به اینکه در این همایش نیز متأسفانه نتوانستیم پاسخگوی تمام متقاضیان که بسیار نیز زیاد بود باشیم گفت: با رایزنی که با وزارت بهداشت در این زمینه انجام شد در نهایت توانستیم تعداد 100 نفر که برای هر برنامه جهت بازآموزی تعیین می‌شود را به 150 نفر ارتقا دهیم و در مجموع در طول برگزاری سه روزه این همایش بتوانیم تعداد بیشتری از متقاضیان را پاسخگو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ولی در این زمینه در اواخر سال آینده برای کسانی که نتوانستند در این برنامه بازآموزی شرکت کنند همایش جدیدی برگزار خواهیم کرد



نظرات شما عزیزان:

samane
ساعت14:47---27 بهمن 1390
** سلام دوست عزیزم خسته نباشی
پست های بسیار زیبا و باحالی داری
به سایت من هم سر بزن
اگه تمایل به تبادل لینک داشتی بگو
پیروز و سربلند باشی **


Mahdi
ساعت14:38---27 بهمن 1390
سلام دوست عزیز

وبتو دیدم عالی بود مطالبت هم به درد بخور بودن خوشحال میشم به وب من هم سری بزنی در ضمن اگه مایل به تبادل لینک هستی منو با مشخصات زیر لینک کن و بعد تو وبلاگم لینک خودتو ثبت کن.

عنوان:
کرونا - سالنامه سلامت

لینک:
www.crona.dxd.ir

فقط بیا اگه خوشت نیومد برگرد.

میبینمت فعلا...


ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ : http://www.blogleech.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: